Norabygdens hemsida fylls på med lokala nyheter

På en bergssluttning med fantastisk utsikt över Berghamnsviken bor Anna Palmbo Bergman med maken Daniel och döttrarna Milly, åtta år och Liv, fem år.

Tack vare en bra uppkoppling är det enkelt att uppdatera hemsidan för Anna Palmbo Bergman och de andra som fyller på innehåll i norabygden.com.

De har båda jobb med anknytning till havet, Daniel inom kustbevakningen och Anna genom Umeå marina forskningscentrum.

– Jag är kemist och naturgeograf vid UMF och arbetar främst med nationell och regional miljöövervakning av vattenmassan i Bottniska viken. 

Hon är också en av de mest engagerade i sajten norabygden.com, som är den sajt Norabor samlas mest kring.

2019 hade hemsidan cirka 10 600 besökare och drygt 27 000 visningar. 

Det har kommit fler och fler följare och många går in och läser. Sajten ökar för varje år, både i antal besök och innehåll.

Leaderprojekt

Ägare till sajten är numera föreningen Noramacken.

Anna berättar att det startade som en del i ett Leaderprojekt, Samverkan och nätverk i Nora, för att öka turismen runt Norafjärden. Som en del av projektet skulle också nätverkandet mellan privatpersoner, företag och föreningar öka.

– Vi var några som gick i en studiecirkel 2017 för att lära oss göra hemsidor och jag gick med för att göra en om Berghamn. Innan studiecirkeln hade jag aldrig hållit på med hemsidor, men nu tycker jag att det är roligt.

Hemsidan hamnade lite i stiltje under 2018, men den har tagit fart igen.

– Kristina Sundbaum och Per-Åke Nordquist drog igång det igen 2019 och vi samlades för att den skulle finnas kvar. 

Krafttagen har gett resutat och det syns på sidan. Anna gör mycket av det tekniska och ordnar med strukturen.

– Det har blivit enklare layout och enklare att hitta bland rubrikerna. Tidigare var det svåröverskådligt, framförallt i mobilen.

Hoppas på fler

Anna hoppas att att det ska bli fler som lägger ut information. 

– Nu hänger det mycket på mig, Monica Lindquist och Per-Åke Nordquist och det vi kan snappa upp och lägga ut i kalendern eller som artiklar.

Materialet kommer från informationsbrev, annonser, tips på evenemang och från idrottsklubben. 

Ökad betydelse

– Mycket ser man i sitt eget flöde, men man får jaga ganska mycket, säger Anna.

Målgruppen är bred: fastboende, de som har fritidshus, besökare och turister.

Anna känner av att sajten får en allt större betydelse, men det är inte många reaktioner från läsekretsen.

– Det man skulle önska är att få en tumme upp när något läggs ut eller att man får kommentarer.

Här finns norabygden.com

Läs också tidningen Framtid Nora!

Lämna ett svar