Dragspelsfestligt jubileum till minne av legendaren Erling Grönstedt 

Det blir två dagars fest med massor av musik när 100-årsjubileet av dragspelskungen Erling Grönstedt födelse firas. Han var en legendarisk dragspelare från Höga Kustenområdet. 

Erling valde bort den internationella karriären för att spela, komponera låtar, fiska och måla tavlor på hemmaplan. På jubileumsprogrammet finns musiker från Italien, Finland och Norge, som kommer hit, till hjärtat av dragspelskulturen i Norden.

— Det här är sommarens höjdpunkt, säger Jörgen Sundeqvist.

— Det här är det största artistuppbådet som kommit till Sverige på år och dag.

Det här är sommarens höjdpunkt, säger Jörgen Sundeqvist.

Det säger Jörgen som förutom att vara nutida dragspelskändis också är vice president i den största internationella dragspelsorganisationen (Confédération internationale des accordéonistes, CIA). Vi möts för en snabb visning av Dragspelsmuseet vid Hembygdsgården i Kramfors.

Jörgen är övertygad om att det kommer många besökare till 100-årsjubileet.

Minst 500 personer

— Det är jättemånga bokningar på Kramm, Flogsta, Statt och många kommer att stå här med husvagnar och husbilar. Jag är helt övertygad om att det kommer minst 500 personer under lördagen.

Dragspelseventet pågår under fredag och lördag 28—29 juli men inleds på torsdagen med ett mindre VIP-event med politiker, kulturpersonligheter och artister.

— Det är jättemånga ungdomar som kommer, framförallt från Finland, men även från Sverige. Från finska Karleby, Kokkola, är det enbart ungdomar och de har både orkester, mindre grupper och duos. Det är fantastiskt duktiga dragspelare. Det kommer att koka av dragspel!

Musiken blir bland annat folkmusik, klassisk musik och jazz.

Jörgen Sundeqvist visar ett foto på Hans-Erik Nääs och Andrew Walter vid deras första radioframträdande tillsammans i Sundsvall 1933.

Raden av duktiga dragspelare tycks aldrig ta slut när Jörgen räknar artisterna som deltar under helgen. Programmet är mycket omfattande och många känner varandra sedan tidigare.

— Vi är verkligen som en stor familj. Dragspelet är ett väldigt socialt instrument. Du har som en liten orkester på magen. Det är kompakt och har otroliga möjligheter samtidigt som det är lätt att ta med sig. I de här trakterna på den tiden var det enormt stort.

Juniormästare

En bild på Erling från Ådalsmästerskapet 1937 fångar vårt intresse och Jörgen berättar att han blev svensk juniormästare redan då. Erling Grönstedt föddes 1923 och i museet finns massor av material om honom.

— Det spelades i varenda gård, för hemmabruk och på dans. Alla spelade. Det fanns dragspel i varenda hus. Det var dragspelstävlingar: svenska mästerskap, nordiska och grand prix-tävlingar och de vann det mesta. Det är intressant att läsa i gamla dragspelstidningarna. Då var det mer show, med publikens val.

Vi går vidare.

På Dragspelsmuseet finns hyllmeter på hyllmeter med dragspel.

— Vi har hans dragspel härinne, i det stora rummet. Här finns det grejor. Här är de fyra stora, säger Jörgen och visar mot en kvartett pappfigurer som nästan är i naturlig storlek.

Bröderna Karl och Erling Grönstedt från Lugnviksstrand (Klockestrand), Hans-Erik Nääs från Gålån och Andrew Walter som liten flyttade till Hans-Erik Nääs familj, där han bodde.

— De bodde bara kilometer ifrån varandra.

Och de spelade mycket i Norabygden. Det finns ingen trakt i Sverige, i Norden som är så förknippat med dragspel som Kramforstrakten och Ådalen, enligt Jörgen.

Så de spelade ofta i Nora?

— Ja, ja, ja och på den tiden cyklade de till spelningarna. Det finns jättemånga historier om det, säger Jörgen.

Karl Grönstedt var kanske den mest kände av bröderna, inte minst för att han skrev Månsken över Ångermanälven. Men Jörgen anser att Erling var den musikaliskt mer begåvade av bröderna.

I museet finns stora samlingar som familjerna skänkt. Det är skrifter, notsamlingar, böcker, skivor, manus, gamla brev och massor av dragspel.

— Det här dragspelet ägde han då han blev svensk juniormästare 1937.  Jag kände herrarna sedan jag var liten pojke och han hade alltid det här dragspelet, säger Jörgen.

Jörgen växte själv upp på Rossön, Hoting, men flyttade som pojke till Kramfors och genom att han kände Andre Walter började han lära sig spela dragspel hos vännen Hans-Erik Nääs.

Sven Bergvalls omfattande och unika samling av skivor, bilder, tidskrifter med mera är en skatt för alla som är intresserade av dragspelshistoria och allt förvaras i ett separat rum.

— Det här vita dragspelet är Andrew Walters, han var kapellmästare i Frukostklubben under 21 år och det är från hans samling. Det är familjen som skänkt det, berättar Jörgen medan han visar hyllmeter efter hyllmeter med kända musikers dragspel.

Här får den som är intresserad av dragspelsmusik på nära håll uppleva mästarnas verk och instrument. Vi står i en guldgruva för den som vill hitta uppgifter om dragspelsepoken längs Ångermanälven.

Själv ser han det som en väldig förmån att han fått lära känna alla dessa dragspelare och vara med att göra både skivor, tv och radioprogram.

— Jag var intresserad och entusiastisk. Det tyckte de om, så de hjälpte mig och jag fick vara med på jättemånga tillställningar fast jag var så ung. Jörgen beskriver det som en kul tid i livet och tycker att Andrew Walter gick bort för tidigt 1978, bara 63 år gammal.

—Jag skulle vilja ha fått mycket mer tid med honom.

Jörgen berättar också att han stod Hans-Erik Nääs nära och att han spelade på hans begravning.

I ett annat rum finns Sven Bergvalls fantastiska och unika skivsamling, flyttad hit från Österås, Sollefteå.

— Han började samla stenkakor redan som 13-åring och nu står samlingen överallt här, säger han skrattar och sveper ut med handen i rummet.

Jörgen fortsätter att visa runt och bläddrar bland tidningar och skrifter.

— Det här är otroliga grejer. Andrew Walter gav ut tidskriften Accordionjournalen från 1949 till 1959 som och det var unikt på den tiden. Här finns allt som hände i dragspelsväg och den kom ut en gång i månaden.

Lämna ett svar