Anslagstavlorna håller ställningarna i den digitala världen

Behövs vanliga anslagstavlor fortfarande? Det svaret har svenska forskare sökt i världens största studie på anslagstavlor och svaret var entydigt: Ja!

På Sambibioteket i Härnösand kan allmänheten sätta upp och läsa anslag.

– Det mest intressanta var att det lokala var så viktigt och värdefullt, säger Sara Van Meerbergen, universitetslektor i nederländska vid Stockholms universitet, som tillsammans med elva andra forskare står bakom studien.

Den visar att anslagstavlorna är särskilt bra för att kommunicera väldigt lokala händelser, som en fotbollsmatch eller för att efterlysa en bortsprungen katt. De visar sig mycket effektiva när man vill nå ut till ett visst kvarter eller en specifik publik.

Anslagstavlor används också för att publicera köp- och säljannonser till att göra reklam för konserter och evenemang, trots alla digitala forum.

Anslagstavlor är särskilt användbara för att nå ut till folk som bor i närheten.

– Det är inte alla som vill vara digitala och det är också en intressant aspekt, säger Sara Van Meerbergen. Närmare hundra skolklasser runt om i landet har hjälpt forskargruppen med att kartlägga anslagstavlor och samla in material, något som forskarna tyckte var särskilt givande.

– Vi träffade elever i skolan. Det är ett jätteroligt sätt att bedriva forskning på. Dels för att vi inte visste vad vi skulle få in för material, men det var också kul för barnen att få veta hur det går till. De fick en inblick i forskning, samtidigt som vi fick tillgång till ett unikt material, berättar Sara Van Meerbergen.

Hon tror på framtiden för de analoga anslagstavlorna och pekar bland annat på att de kan vara nyttiga för folk som råkar gå förbi och bor i området nära en tavla.

Även riksdagsvalet med alla valaffischer pekar på ett behov av analoga anslag, enligt Meerbergen.

– Det bygger på att folk råkar gå förbi och inte behöver logga in för att leta efter information, konstaterar hon.

Samarbetet med skolklasserna gav ett material på sammanlagt 1 340 bilder från hela Sverige.

– Det hade vi inte fått ihop om vi gjort det själva och spridningen var väldigt intressant. För Sara Van Meerbergen gav studien mersmak.

Anslagstavlor erbjuder också en paus i det digitala samhället.

– Jag tycker att fler borde testa att involvera samhälle i sin forskning. Det har varit väldigt spännande och vi kan bli bättre på det. Det kan generera spännande forskning på ett helt nytt sätt, förklarar hon.

Forskarna bakom studien är verksamma vid universiteten i Göteborg, Stockholm, Örebro och vid Syddansk universitet.

Fakta: Studien visar att de flitigaste användarna av anslagstavlor är olika föreningar, till exempel idrottssällskap, studiecirklar och religiösa församlingar Tillsammans står de för över 40 procent av den totala mängden anslag. Företag, som annonserar både varor och tjänster, utgör runt 30 procent och privatpersoner är avsändare i 14 procent av anslagen. Länk till studien: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0202077

Anslagstavlorna har fortfarande en stor betydelse i lokalsamhället och forskare tror att de kommer att fortsätta ha det.

Läs gärna om : Mediakollektivet redan i TV — det känns spännande

Läs gärna krönikan: Äntligen har vi gjort en tidning!

Läs också: Höga Kustens Mediakollektiv: Vi går samman och gör något nytt

Lämna ett svar